ایران و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
م . را د م . را د

 

نمایش پنجاه و هفتمین  انتخاب ریاست جمهوری آمریکا که بیش از چهار میلیارد دلار هزینه برداشته در 6 نوامبر 2012 بر گزار میشود که بخش عظیم این هزینه ها توسط شرکتها و انحصارات نظامی مالی از جیب مردم زحمتکش 99%   این کشور تامین شده است . دو حزب حاکم دمکرات و جمهوریخواه بیش از صد سال است که قدرت را بین خود تقسیم کرده و به احدی اجازه ارز اندام در انتخابات ریاست جمهوری ، دومجلس سنا و کاپیتول هیل را نداده اند. 

باراک اوباما در دسامبر 2008 با 53% آرا بر رقیب خود مک کین از حزب جمهوریخواه پیشی گرفت   مک کین سناتور مادام العمر سنا پس از جنگ جنوب شرقی آسیا در صدد بود برنامه های ناتمام جورج بوش را بقول خودش به پایان برساند ولی تیم اوباما با آشفتگی اقتصادی و مالی آمریکا  با شعار تغییرات اساسی از جمله خروج نیروهای نظامی از عراق ، کاهش بودجه نظامی، ایجاد کار برای بیکاران ، افزایش مالیات بر ثروتمندان  ، بیمه درمانی برای شاغلین ، دفاع از تولیدات داخلی  و باز نگری در سیاستهای دولت محافظه کار جورج بوش از جمله درسیاستهای  استراتژیکی آمریکا در سطح جهانی  که با تهاجم نظامی همراه بود وارد میدان شد . اوباما موفق شد با این برنامه اکثریت مردم آمریکا از جمله جوانان را که به آنها قول تامین هزینه تحصیلی و کار داده بود را در طرف خود قرار دهد .

اوباما پس از بدست گرفتن قدرت به پیشنهاد شورای امنیت ملی آمریکا متشکل از نمایندگان انحصارات مالی ، نظامی و وال استریت ترکیب کابینه را چنان تدارک دید که تا حد توان به حزب جمهوریخواه که دار وندار آمریکا را در دوجنگ عراق و افغانستان بر باد داده بود آسیب کمتری وارد شود  که نتیجه آن ابقاء بسیاری از اعضاء کلیدی دولت بوش  از جمله وزارت دفاع ، ریاست پنتاگون مرکز تصمیم گیری دوجناح برتر آمریکا ، حتی وزارت دارایی و رئیس خزانه داری آمریکا قرار داشت . چنین تصمیم گرفته شده بود که تیم باراک اوباما که دیدگاه بسیار ساده لوحانه مذهبی داشت اوضاع را آرام کند تا شاید در این گیرو دارد فرجی در اوضاع اقتصادی آمریکا حاصل شود .

اوباما بسرعت با روسیه وارد مذاکره شد و استارت سه را دوباره فعال کرده و قرار شد تا در عرض دوسال مسئله کاهش بمب های اتمی را سروسامان دهند و حتی از روسیه دعوت شد یرای تامین امنیت جمعی اروپا نمایده دائمی به این پیمان نظامی گسیل دارد تا در جریان اوضاع امنیتی و دفاعی ناتو قرار گیرد . تا بزعم خود هم روسیه آرام گیرد و هم اعضاء ناتو فرصت یابند خود را جمع و جور کنند . جناح محافظه کار آمریکا با وجودیکه در کابینه اوباما دست بالا را داشت و در دوران هشت ساله ریاست جمهوری جورج  بوش کشور را کاملا ورشکسته کرده بود و بیش از 16 هزار میلیارددلار قرض بالا آورده بود  فشار بیسابقه ای را بر تیم اوباما وارد کرده و اورا مجبور کرد تا 80 میلیاردلار برای باز سازی سلاح های اتمی آمریکا در افسا نقاط جهان را پیشنهاد و تصویب کند  ضمن آنکه  وزارت دفاع آمریکا با تمام توان در صدد محاصره کامل روسیه و چین  با نصب موشکهای ضد موشک  تحت عنوان خطر کره شمالی و ایران بود که مفهوم آن پذیرش عدم کاهش بودجه نظامی سر وسامان آور آمریکا بود که در پی خود عکس العمل روسیه و چین را در بر داشت .

 روسیه بلافاصله به طرح اجرایی موشکهای ضد موشک آمریکا پاسخ داد در نتیجه تمامی هزینه هایی که آمریکا و ناتو برای نصب موشکهای در شرق اروپا ، ترکیه و جنوب شرقی آسیا کرده بودند نقش بر آب شد مضاف بر آنکه هزینه سنگینی را بر دوش اعضاء ناتو گذاشت و کارتیم تحمیلی جمهوریخواهان اوباما را یکسره خراب کرد .اوباما در همان اولین ماه ریاست جمهوری با ورشکستگی بزرگترین بانک آمریکا (Lehman  - Brother )      له مان - برادر   مواجه شده بود طرحهای خود از جمله کاهش بیکاری ، افزایش مالیات برثروتمندان ، بیمه بیکاری برای شاغلین ، تجدید ساختار وال استریت مرکز مالی تجاری و اوراق بهادار آمریکا که اینک نا کارآمد شده بود ، دفاع از مصرف کنندگان ، پشتیبانی از تولیدات داخلی و از همه مهمتر قول تامین هزینه تحصیلی دانشجویان و ایجاد کار برای آنها را که در انتخابات ارائه کرده بود غیر عملی میدید .

 تازه اوباما قول داده بود که نیروهایش را از عراق که هرروزه مورد حمله موشکی قرار میگرفتند خارج کند که مجبور شد در برابر درخواست وزارت دفاع که قدرت بر تر نظامی سیاسی آمریکاست این نیروها را به افغانستان و مرز پاکستان منتقل کند و هرگز جرات نکند از کاهش بودجه نظامی دم زند که تنها شانس اجرایی کردن بخشی از طرح سازماندهی و تغییر جامعه آمریکا در تیم او بود . در نتیجه هرروز از وجهه اوباما و عدم کار آیی وی بر همگان مخصوصا بر جوانان روشنتر شد تا جایی که اکثریت آنها اوباما را کشیشی می شناسند که فقط میتواند وراجی کند و لی عملا کاری از او ساخته نیست .

اوباما که در عرصه داخلی عملا کاری از پیش نبرده بود  مجبور شد همانند سلف خود بوش دوباره به مسائل خارجی روی آورد . تمرکز بر علیه فعالیتهای اتمی ایران ، تشدید تضاد بین دوکره ، افزایش تضاد بین چین و ژاپن و حتی کشورهای همسایه چین ، ترور اوساما بن لادن کور و بیدفاع مقیم پاکستان که توسط نیروهای امنیتی در ازای پاداش نقدی برای حکومت ورشکسته پاکستان که توان پرداخت هزینه ارتش خود را ندارد ، اشغال لیبی وویرانی این کشور بهمراه اعضاء ناتو  تا قبل از محاصره نفتی و ارزی ایران غرب دچار کمبود نفت نشود از اقداماتی بود که جناب اوباما پای اجرای آنها رفت تا فرصت بخرد . در حمله به محل اقامت بن لادن آنچنان ارتش به اصطلاح قدرتمند آمریکا دچار ترس و وحشت شده بود که یکی از پر هزینه ترین هلیکوپتر نظامی رادار گریز خود را بدون آنکه مورد حمله قرار گیرد بدیوار کوبید و سرنگون شد و رهبران آمریکا به اتفاق اوباما لحظه زنده منفجر کردن مغز بن لادن را در کاخ سفید تماشا کردند تا اوباما بمردم آمریکا بگوید که بالآخره کاری انجام داده است   .

در فعالیتهای انتخاباتی این دوره در ابتدا هردو کاندیدا تمرکز خود را بر روی روسیه و پوتین گذاشتند و این کشور را خطر عمده بخاطر تقویت نظامی و قدرت اتمی  قلمداد کردند وقتی روسیه موشکهای ضد موشک را با سرعت بالا و دقت در شلیک بهدف را آزمایش و نصب کرد و اتحاد استراتژیکی با چین را عملی کرد یکباره ورق بر گشت و هردو کاندیدا جهت حمله را بسمت چین نشانه رفتند که گویا چین با تولید کالاهای خود و صادرات کارگران آمریکایی را بیکار کرده است.

 آنچنان این حملات گسترده بود که انگاری جنگ نزدیک است  چین هم بنوبه خود با فعال کردن اولین ناو هواپیمابر با هواپیماهای رادار گریز و افزایش بودجه نظامی که هنوز کمتر از یک هفتم آمریکاست و مانور های نظامی و همکاری نزدیک  با روسیه که سابقه تاریخی دارد سران نظامی آمریکا حساب کار خود را کرده و بسرعت عقب نشینی کردند و هردو کاندیدا رسما اعلام کردند که خواهان رابطه تجاری و همکاری با چین هستند مضافا به اینکه آمریکا بیش از 2000 میلیارد دلار به چین بدهکار است .

چینی ها علاوه بر دومین قدرت اقتصادی دنیا دومین ارتش قدرتمند جهان را هم از آن خود کرده اند ضمن آنکه بدهکار نیستند و بالاترین ذخایر ارزی جهان را دارند و از همه مهمتر بازار 1.3 میلیارد نفری قدرت اتکای این کشور است و با این کشور نمیشود شوخی کرد . این برخور دوگانه به چین و روسیه نشان میدهد که آمریکا جرات درگیری با این دوقدرت جهانی را ندارد چه میداند مقابله به مثل خواهند کرد . استراتژی هردوکشور چین و روسیه دفاعی است و بر اساس حمله پیشگیرانه استوار نیست بلکه اگر مورد حمله قرار گیرند تا شکست کامل دشمن پیش خواهند رفت  تاریخ این دو کشور نشان داده است که این استراتژی جنگی موفق عمل کرده است ( اتحاد شوروی برعلیه فاشیسم آلمان و چین بر علیه فاشیسم ژاپن ) .

اوباما و رامنی که سمبه را در مورد چین و روسیه پر زور دیده بودند سر افسار را کج کرده و سراغ ایران رفتند که در مقایسه با این دوکشور هم از نظر جمعیت و هم از نظر جغرافیای اقتصادی در موقعیت ضعیف تری قرار دارد سوای آنکه ایران قادر نشده است با همسایگان روابط مناسب و بر اساس منافع مشترک ایجاد کند که اگر بهتر توضیح دهیم تفکر سران رژیم بر اساس جبهه منطقه ای استوار نبود که بخاطر این سیاست نادرست ایران تا کنون  بهاء سنگینی پرداخت کرده است . خوشبختانه تضاد بین غرب و روسیه از یک طرف و بین غرب و چین از طرف دیگر برای ایران موقعیتی بدست آمده است  تا امنیت ملی ما با امنیت ملی روسیه در یک جهت قرار گیرد که اقدام عملی بر علیه ایران بدون جلب و حمایت روسیه و تامین منافع این کشور امکان پذیر نیست .

 با وجود این کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا دیواری کوتاه تر از ایران گیر نیاورده و حمله خود را در دور سوم بر روی ایران متمرکز کرده و حتی ایران را مجددا تهدید به جنگ کرده اند . اوباما ادعا کرد که ایران اتمی را تحمل نخواهد کرد که در واقع دهن کجی به روسیه و چین را در نظر داشت ولی رامنی همانند نتان یاهوی اسرائیلی از آنجا که میداند در انتخابات شانسی ندارد تا آنجاکه میتوانست برای ایران شاخ و شانه کشید  در دور سوم مجادله اوباما با رامنی مشخص بود رامنی انگار آمده بود تا فقط حرفهای رئیس جمهور را گوش کند رامنی ادعا میکرد که او بر این باور است تا قبل از اینکه ایران اقدام به تولید سلاح اتمی بکند باید تاسیسات اتمی این کشور را نابود کرد یعنی حمله پیشگیرانه . از حرفهای رامنی و نتانیاهو چنین بر می آید که هدف آنها که هردو متعلق به راست ترین نیروهای انحصارات سرمایه داری هستند هول دادن بیشتر تیم اوباما بسمت نظامی گری است که البته اوباما تا حالا برای این گروه کم نگذاشته و در آینده هم چنین خواهد کرد .

 مردم آمریکا  با تبلیغات گوش خراش و پر هزینه در شرایطی  در 6 نوامبر به پای صندوقهای رای می روند تا اوباما رئیس جمهور منتخب شورای امنیت ملی آمریکا را انتخاب کنند که کشور تقریبا ورشکسته اقتصادیست ، بیش از 23 ملیون بیکار ، بیش از 47 ملیون زیر خط فقر بگفته اوباما و رامنی در مناظره تلویزیونی ، که آمریکا غرق در بحران هم در درون و هم در سطح جهانی است. ( آمار زیر خط فقر آمریکا تا سطح 70 ملیون نفر میرسد  که بیش از 7 ملیون نفر فقط مهاجران غیر قانونی هستندکه در آمد آنها کمتر از 500 دلار در ماه است  )

اوباما در طول اولین دوره ریاست جمهوری حتی نتوانست بیکی از قولهایی که بمردم داده بود عمل کند . اوباما در مدت ریاست جمهوری  جنگ را بیش از زمان بوش گسترش داد و اینک آمریکا با هواپیماهای بدون سر نشین از مالی ، سومالی ، سودان ، فلسطین ، عراق ، یمن ، افغانستان ، پاکستان ، سوریه را مورد حمله قرار داده ودر آینده ایران ، ترکیه ، اردن ، لبنان و بقیه کشورهای شیخ نشین  در نوبت قرار دارند که بافت اقتصادی و اجتماعی آنها نابود شوند. اوبامای  آمریکا گسترش  جنگ ، ایجاد نا امنی و بی ثباتی در جهان است . . این وظیفه را انحصارات نظامی ، صنعتی ، بانکی ، وال استریت و وزارت دفاع آمریکا بعداز انتخابات  یک بار دیگر به او محول خواهند کرد تا جنایات این کشور در افسا نقاط جهان را توجیح کند . اوباما نه تصمیم گیرنده است و نه سیاستمدار اما خوب بلد است تا عملکرد سیستم پلیسی نظامی آمریکا را با آب و تاب بخورد مردم بدهد . آمریکا اینک منافع ملی بسیاری از کشورهای جهان را بخطر انداخته است  بحران اقتصادی اروپا  که قرار بود با اشغال عراق و نفت ارزان این کشور سر و سامان بگیرد در آستانه ورشکستگی است و خطر تلاشی اتحادیه اروپا از هر زمان دیگر بیشتر است .

 اتحادیه اروپا با یوروی  ضعیف با بدهکاری تقریبا معادل در آمد ناخالص خود  و کسری موازنه پرداختها  تا سطح هزار میلیارد یورو میرود که پا جای پای آمریکا بگزارد . تروئیکای اروپا متشکل از آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا ، فرانسه بزرگترین  قدرت اتمی و انگلستان بزرگترین قدرت نظامی اروپا عملا 24 کشور دیگر این اتحادیه را تا آستانه ورشکستگی کامل پیش برده اند . بیکاری حداقل 10% و در بسیاری از این کشورها تا سطخ 25% افزایش یافته است . اتحادیه بسیار متزلزل و ضعیف که قادر نیست روی پای خود بایستد و مجبور است سرنوشت خود را همچنان به سرنوشت آمریکا گره بزند . اروپا به اوباما جایزه نوبل اهداء کرد البته که میدانست اوباما دارد در افغانستان و پاکستان جنایت میکند و اینک بخودش هم جایزه نوبل داد به قاره ای که دو جنگ جهانی را سازمان دهی کرده ودر این دوجنگ بیش از صد ملیون آدم کشته است . اگر روسیه ، چین و دیگر کشورهای دمکراسی توده ای همانند اتحادیه آمریکای لاتین نبودند  معلوم نبود آمریکا و اروپای امپریالیست چه بلایی سر مردم دنیا می آوردند .

 در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مردم آمریکا دیگر گول وعده و عیدها را نخواهند خورد ملتی که داد میزند و بیک درصدی ها(1%) اعتراض میکند معلوم است که در این دوره  فعال در انتحابات شرکت نخواهد کرد اوباما در این انتخابات رئیس جمهور خواهد شد ولی مردم  اینبار کمتر به او رای  خواهند داد چون مردم آمریکا به سیستم آمریکا دیگر اعتماد ندارند   اوباما و تیم او به جوانان و بیکاران و آنها که از  کمک های اجتماعی استفاده میکنند حقیقت را نگفتند اوباما  موفق نشد حتی بیکی از قولهای خود عمل کند او حتی جرات نکرد به رامنی کاندیدای راست ترین جناح های انحصاری  آمریکا که حتی در درون حزب خود از وجهه ای بر خوردار نیست (کالین پاور وزیر دفاع بوش زمان جنگ عراق که جمهورخواه است رسما از اوباما در انتخابات پشتیبانی کرده و بارها از اینکه با بوش در جنایات عراق شرکت کرده از خود انتقاد و احساس شرم میکند  ) علنا بگوید که آنها چه بلایی سر مردم این کشور ثروتمند آورده اند . اوباما هر گز بمردم این کشور نگفت که آمریکا تا چه اندازه بخاطر بی احترامی بمردم دنیا ، قتل عام مردم ، نابودی زیر بنای اقتصادی و اجتماعی  ، جنگ و جنایت ، فقر و فلاکت ، افزایش تضاد بین کشورها و ایجاد نفرت مورد تنفر جهانیان است  .

 بدون هیچ تردیدی جهان بدون تجاوز نظامی ، دخالت در امور داخلی دیگر کشورها توسط آمریکا بمراتب مدرن تر ، متمدن تر و پیشرفته تر خواهد بود  . تاریخ آمریکا تاریخ جنگ و جنایت است . در هیچ دوره تاریخی کشورها و مردم دنیا تا این اندازه آماده مقابله  و مبارزه برعلیه این دوران ده ساله تاریک و رهبران بی خرد آمریکا نبوده اند .  آمریکا با سیستم دیکتاتوری نظامی تا بدندان مسلح خود هنوز میتواند برای کشورهای کوچک و مردم زحمتکش جهان  از جمله مردم خوب آمریکا موانعی ایجاد کند ولی همانطور که تاریخ این کشور  نشان میدهد آمریکا و ناتو هر جنگی که براه می اندازند  متلاشی تر خواهند شد و در طرف مقابل مردم 90% جهان بیشتر ابتکار عمل را بدست میگیرند .

 (28.10.2012)

 


October 29th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی